Szerte a világban nagyon komoly kutatások folynak az aromapszichológia területén, hogy többet tudjunk az illatok hatásáról, illetve még pontosabban arról, hogyan lehet tudat alatt befolyásolni az emberek viselkedését.
Szervezetfejlesztők figyelem! :) Japán volt a legelső, aki az aromákra egyfajta menedzsment eszközként kezdett tekinteni, amivel tudatosan befolyásolható a munkatársak, és az ügyfelek viselkedése is. Az ő kísérleteikből tudjuk, hogy például a gépelési hibák 20%-kal csökkentek levendula, 33%-kal jázmin és 54%-kal citrom használata következtében.
Az aromapszichológiában élenjáró országokban, mint például Japánban vagy az USA-ban ma már nem kuriózum, hogy a középületekben, irodaházakban komoly aroma diffúzor rendszereket installálnak az épületgépészet részeként. A Kajijama Corporation state-of-the art irodaházába például egy olyan intelligens rendszert építettek be, ami a nő-férfi arányt, és a napszakot is figyelembe véve keveri ki az éppen optimális aromakeveréket. A rózsa-levendula segíti csökkenteni a stresszt, nap közben a fás-virágos jegyek teremtenek kellemes atmoszférát, majd haza indulás előtt egy kis citrus koktél ad enegialöketet a hazaindulóknak.
Az illatokban a retail területén is sok lehetőség rejlik, hiszen a vásárlói magatartás egyik legjobb és még legális befolyásolási módját látják sokan az aromák ügyféltérben való használatában. Legyen szó a panaszos ügyfelek megnyugtatásáról, a fogyasztási kedv élénkítéséről, vagy a kaszinókban tomboló játékszenvedély fokozásáról.
Az eredmények elég meggyőzőek. Egy kísérlet során ugyanazokat a Nike cipőket mutatták meg két csoportnak két külön teremben. Ahol egy kellemes virágos illatkompozícióval illatosították a teret, ott a vásárlók átlagosan 10.33 $-ral többet adtak volna a cipőkért. Egy másik esetben egy las vegasi kaszinóban sikerült egy speciális aromakeverék segítségével 45 %-kal megnövelni a nyerőgépekbe dobált pénz mennyiségét. Még az adósságbehajtásra is van illat: ha a számlalevelet egy Aeolus7 nevű (egyébként enyhén izzadtságszagú) aromával illatosított papíron küldik ki, nagyobb hatékonysággal hajthatóak be a kintlevőségek, mintha egy behajtó céget bíznának meg. (Várom a kreatív magyarázatokat arra, hogy vajon mi lehet az összefüggés az izzadtságszag és a fizetési hajlandóság között.) :)
Ha már ennyire jól működik ez az eszköz, akkor nézzük meg, hogy a mindennapokban hogyan tudod arra használni, hogy kellemesebb környezetet teremts magad körül.
Itt egy kis praktika az open office hangulat fokozására :)
Vegyél egy 30 ml-es barna üveget és cseppents bele:
- minden vicceken nem nevető munkatársad után 1 csepp kubebabors olajat
- minden extra túlóra után 1 csepp eukaliptusz olajat (eukaliptus radiata)
- minden lefagyott workflow után 1 csepp levendula olajat
- minden náthás munkatársad után 1 csepp teafa olajat
- minden ötödik félregépelt domain jelszó után 1 csepp citromot
A keveréket gyengéden rázd össze, és napi 1 cseppet cseppents egy ilyen hideg párologtatókőre.